Klim-Op
basisonderwijs
in Hoogerheide
ONTWIKKELEN EN GRENZEN VERLEGGEN
Als school willen we bouwen aan een relatie door middel van samenwerken met en door onze leerlingen, zodat zij zich kunnen ontwikkelen, kunnen ontdekken en grenzen kunnen verleggen. We vinden het belangrijk dat de kinderen geloven in zichzelf en in hun eigen kunnen. Dat vormt een belangrijke basis voor het leven na de basisschool.
Onze school staat voor een doorgaande didactische leerlijn en kwalitatieve lessen. Onze leerkrachten hebben oog voor aansluiting van de lesstof bij de ontwikkeling van de leerling. Daarnaast dagen we de leerlingen graag uit om hun talenten te ontwikkelen.
Talentenlab
Vanaf de eerste schooldag volgen we de ontwikkeling van ieder kind met aandacht en zorg. Op basis van wat we zien en leren over hun behoeften, talenten en leerstijl, stemmen we ons onderwijs hierop af. We vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig en gezien voelen in hun eigen groep, waar ze op een manier kunnen leren die bij hen past.
De meeste kinderen werken aan het basisaanbod, terwijl sommigen behoefte hebben aan extra ondersteuning of juist aan meer verdieping. Ieder kind leert op zijn eigen tempo, met zijn eigen mogelijkheden als uitgangspunt.
Voor kinderen die in hun groep nog onvoldoende worden uitgedaagd, bieden we de mogelijkheid om deel te nemen aan 'het Talentenlab'. In deze klas krijgen (hoog)begaafde leerlingen wekelijks een dagdeel de ruimte om te werken aan verrijkende opdrachten, waarbij hun talenten worden aangesproken en verder ontwikkeld. Tommie Sinke is de leerkracht van het Talentenlab en ondersteunt de leerkrachten samen met onze Intern begeleider Sofie Verkuijl om ook de (hoog) begaafde leerlingen te laten groeien.
Engels vanaf groep 1
Op basisschool Klim-Op vinden we het belangrijk om kinderen goed voor te bereiden op de wereld van morgen. De keuze om al vanaf groep 1 Engels aan te bieden, sluit hierbij aan. Engels is een wereldtaal die steeds vaker nodig is in studie, werk en internationale contacten.
Jonge kinderen hebben van nature een groot taalgevoel en leren spelenderwijs. Door op een speelse, ontspannen manier al vroeg in aanraking te komen met een andere taal, bouwen ze ongemerkt een sterke basis op. Ze ontwikkelen een steeds grotere woordenschat, raken vertrouwd met de klanken en uitspraak, en leren zich steeds beter uit te drukken in het Engels.
We zien dat kinderen vaak met plezier aan de slag gaan met liedjes, spelletjes en verhaaltjes in het Engels. Zo leggen we samen een waardevolle basis voor hun toekomst, terwijl we aansluiten bij hun natuurlijke nieuwsgierigheid en leervermogen.
GROEIEN EN ONTWIKKELEN
Ieder kind heeft zijn eigen talenten en kwaliteiten. Om ieder kind de ruimte te geven zich optimaal te kunnen ontwikkelen, werken wij groepsdoorbrekend. Ook bieden wij coöperatieve werkvormen aan en zetten we bewegend leren in om het leren leuk en betekenisvol te maken!
OVERBLIJVEN
Op locatie Klim-Op wordt tussenschoolse opvang aangeboden, zodat kinderen in hun vertrouwde omgeving een boterham kunnen eten en even kunnen opladen voor de rest van de schooldag. Regels die we in de klas hebben, gelden ook tijdens het overblijven. Wanneer de schoolbel gaat lopen de oudere kinderen zelf naar de klas. De jonge kinderen begeleiden we natuurlijk.
SAMENWERKING
- In de eerste plaats zijn we onderdeel van Lowys Porquin Stichting (LPS).
- Ook nemen de kinderen deel aan culturele activiteiten vanuit CuKidS. Dit is een cultureel programma, bestemd voor alle basisscholen binnen de Zuidwesthoek. Het omvat activiteiten binnen en buiten de school op het gebied van cultureel erfgoed, kunstbeschouwing, beeldende vorming en kunstbeleving.
- Verder brengen alle groepen geregeld een bezoekje aan het Natuurpodium Brabantse Wal voor interessante workshops, activiteiten en expedities in de natuur.
- Onze schoolbibliotheek staat vol met leuke en moderne boeken voor kinderen in de basisschoolleeftijd. De leerkrachten motiveren de leerlingen op verschillende manieren om daar een boek uit te kiezen.
- We werken samen met verschillende sportaanbieders binnen de gemeente Woensdrecht die in samenwerking met onze vakdocent bewegingsonderwijs, Max van Elzakker geregeld clinics voor onze school verzorgen.
VOORZIENINGEN EN PARTNERS
We hechten veel waarde aan een warme en betrokken samenwerking met verschillende organisaties die, net als wij, het beste voor hebben met ieder kind.
Onze school maakt deel uit van de Lowys Porquin Stichting (LPS), een netwerk van scholen die samen werken aan kwalitatief en toekomstgericht onderwijs.
Daarnaast hebben we goed contact met de Brede Welzijnsinstelling (BWI) Woensdrecht. In samenwerking met hen organiseren we onder andere gastlessen en trainingen voor zowel leerlingen als leerkrachten. Ook nodigen we met regelmaat sportaanbieders uit om inspirerende en afwisselende gymlessen te verzorgen, zodat kinderen op een speelse manier met verschillende vormen van beweging in aanraking komen.
Omdat elk kind uniek is en recht heeft op onderwijs dat bij hem of haar past, werken we nauw samen met het Samenwerkingsverband Brabantse Wal. Zij denken met ons mee wanneer er vragen zijn over passend onderwijs en bieden ondersteuning waar dat nodig is – altijd met het oog op de ontwikkeling en het welzijn van het kind.